Pāriet uz galveno saturu
IB
  • Sākums
  • Par mani
    • Kas es esmu
    • Izglītība
  • Pieaugušajiem
    • Psihoterapija
    • Psihoorganiskā analīze
    • Smilšu terapija pieaugušajiem
    • Holodinamika
    • Terapija dabā
    • Konsultācija Whatsapp
  • Bērniem
    • Terapija bērniem
    • Smilšu spēles terapija bērniem un pusaudžiem
  • Kursi un grupas
    • BEA kursi
    • Transformācijas spēle "Līla"
  • Blogs
  • Kontakti

Tavu bērnu vislabāk ārstē rotaļas, nevis zāles

1. aug. 2017

Spēle ir dabiskākais, ko bērns prot darīt. Tā paredz lielu elastību sižeta, mērķu un priekšmetu izmantošanā. Rotaļas bērnam ir tas pats, kas pieaugušajam – valoda. Mazuļa izdomātās pasaules veidošana ir veids, kā viņš izprot apkārtējo pasauli. Un nereti bērna dzīvē pienāk brīdis, kad viņš ir izsmēlis sev zināmos problēmu risinājumu veidus un ar savu uzvedību parāda, ka kaut kas nav kārtībā un viņam nepieciešama palīdzība. 

Neviens bērns nečurā gultā, negrauž nagus un nekļūst agresīvs tāpēc, lai padarītu savu vecāku dzīvi sarežģītāku. Bieži vien arī pašiem vecākiem nepieciešama palīdzība, lai viņi varētu efektīvi palīdzēt savai atvasei. Psihologi pielieto spēļu terapiju, lai palīdzētu bērnam paust savas domas un jūtas, par kurām viņš nevēlas vai nespēj pastāstīt. Nodarbības laikā rotaļlietas, kas atrodas terapeita kabinetā, ir bērna vārdi un viņa valoda. Ar spēli psihologs var bērnam palīdzēt apgūt jaunus uzvedības veidus, kas atvieglotu ikdienu gan viņam pašam, gan viņa vecākiem, gan audzinātājiem. 

Terapeits dod mazulim iespēju izspēlēt savus sasprindzinājumus, agresīvās tendences, nepārliecinātību, bailes. Izspēlējot izjūtas, bērns tās atklāj pats sev, mācoties tās apzināties un kontrolēt. Nodarbībā bērns jūtas drošā psiholoģiskā attālumā no ikdienas grūtībām (piemēram, izspēlējot uztraucošas bērnudārza situācijas, tas tomēr nav tikpat satraucoši, kā realitātē atrasties bērnudārzā), tajā pašā laikā paužot ar šīm grūtībām saistītās domas un jūtas, kas palīdz viņam šīs problēmas atrisināt. Pirmo reizi uz konsultāciju ierodas vecāki bez bērna. Kopā ar psihologu tiek izrunāta problēma, kā arī iespējamie risinājumi, ko vecāki no terapijas vēlas sagaidīt, kādas pārmaiņas vēlas redzēt savā bērnā. Jāpiebilst, ka bieži vien atklājas, ka problēmas patiesībā ir pašiem vecākiem un bērns ir tikai karogs, kas tās iznes. Otrajā vizītē terapeits tiekas ar bērnu un izvērtē, vai mazulim patiešām nepieciešama terapija. Ja tā ir, spēļu terapiju laikā bērns paliek divatā ar psihologu. Mamma vai tētis gaida mazo aiz durvīm. 

Terapijas sākumā bērns tiek iepazīstināts ar kabinetā esošajām rotaļlietām, spēlēm, dabas materiāliem, zīmēšanai, gleznošanai un veidošanai paredzētajiem materiāliem, dažkārt pieejamas arī kastes ar smiltīm (kā smilšu terapijā). Mazulim tiek dota pilnīga patstāvība izvēlēties nodarboties ar to, kas viņu tai mirklī visvairāk emocionāli saista. Spēles gaitā, terapeitam esot līdzās un atspoguļojot notiekošo, bērns pats pārvar savas grūtības, izdzīvo un pārdzīvo konfliktus. Bet psihologs bērnam seko. Lai nodarbības būtu veiksmīgas, jāņem vērā šādi nosacījumi: jāievēro nodarbību regularitāte (ideālā gadījumā reizi nedēļā, taču ne retāk kā reizi divās nedēļās); vecākiem jāsadarbojas ar terapeitu un regulāri (aptuveni ik pēc piecām spēļu terapijas sesijām) jātiekas, lai pārrunātu terapijas norisi; jānodrošina bērnam terapijas noslēguma – atvadīšanās sesijas apmeklējums arī gadījumos, ja ģimene izlēmusi terapiju pārtraukt ātrāk, nekā paredzēts iepriekš. 

Kad palīdz: 

Ja bērns piedzīvo krīzi pēc vecāku šķiršanās, ja ģimenē miris kāds tuvinieks, bijušas smagas slimības un medicīniskas manipulācijas, avārijas vai citi negadījumi, bērns cietis no fiziskas vardarbības, bērnam ir grūtības iejusties bērnudārzā, ģimenē piedzimis brālis vai māsa, uzvedības problēmas (raudulīgums, bailīgums, pēkšņa un neizskaidrojama agresija) u.c. 

No kāda vecuma: 

aptuveni 2 gadiem (vai brīža, kad bērns nodarbības laikā var atrasties divatā ar terapeitu). 

Smilšu terapija

Smilšu terapija pašlaik Latvijā ir vispopulārākā metode darbā ar bērniem. Iespējams tāpēc, ka to apguvuši visvairāk speciālistu. Šī terapija pēc būtības ir ļoti līdzīga spēļu terapijai – arī šajā kabinetā ir plaukti ar neskaitāmām rotaļu figūrām, tikai centrā ir divas kastes – vienā ir sausās smiltis, otrā – mitrās. Pirmā tikšanās reize tāpat kā spēļu terapijā notiek speciālistam ar vecākiem, bez bērna klātbūtnes. Nākamajā reizē terapeits tiekas ar bērnu un paliek divatā. 

Mazulim tiek pateikts, kādēļ viņš uz šejieni atnācis – nevis vienkārši paspēlēties ar smiltiņām, bet tāpēc, ka, piemēram, bērnudārzā kaujas. Pēc tam 45 minūtēs bērns izraugās sev ceļu pats – ko viņš veidos, kā veidos un vai vispār gatavs pirmajā reizē sadarboties. Kad smilšu bilde salikta, bērns tajā ir izteicis savu problēmu ar šādiem vārdiem – caur figūrām un smilšu kalniem, ieplakām vai tērcītēm. Interesanti, ka psihologi, kas strādā ar smilšu terapiju, jau vairākus gadus atzīst, ka nav iespējams salikt divas vienādas smilšu bildes. Nav divu vienādu bilžu, tāpat kā nav divu vienādu pirkstu nospiedumu, un tas tikai liecina par to, cik ārkārtīgi dažāda un līdz galam neiepazīta ir mūsu pašu un mūsu bērnu psihe. 

Smilšu spēļu terapija palīdz bērnam paust emocijas, iemācīties tās kontrolēt, tāpēc nodarbība ir ļoti efektīga, ja bērnam ir emocionālās dabas traucējumi. Darbošanās ar smiltīm palīdz mazulim atbrīvoties no iekšējās spriedzes. Tā ir piemērota, lai pārstrādātu trauksmi un baiļu sajūtas. Tāpat kā spēļu terapijā, arī šeit ir svarīga vecāku un terapeita sadarbība un terapijas regularitāte. 

Kad palīdz:

Ja ģimene piedzīvo krīzi (šķiras vecāki, piedzimis brālis vai māsa, ģimene pārcēlusies uz dzīvi citur, miris kāds tuvinieks); ir grūtības ar iejušanos bērnudārzā; bērnam ir uzvedības problēmas (agresija, raudulīgums, bailīgums). 

No kāda vecuma: 2 – 3 gadu vecuma (kad bērns spēj palikt divatā ar terapeitu).


Satuvināšanās tehnika sagurušiem pāriem.

17. jan. 2017, 155 komentāri

Vairāk nekā pirms 20 gadiem psihologs Artūrs Ārons veica pētījumu, kurā diviem svešiniekiem lika iemīlēties turpat laboratorijā. Kā? Viņiem bija jāapspriež 36 jautājumi, kuri sadalīti trīs grupās. Katrs jautājums vai uzdevums – arvien personiskāks. Ārona pētījums sekmējās vareniem rezultātiem – pēc sešiem mēnešiem "izmēģinājuma trusīši" salaulājās. Nevaram nepadalīties ar vienu pieredzes stāstu un pārbaudīto jautājumu virkni. Kas zina – varbūt tieši šis pārbaudījums ļaus atrast lielo mīlestību.

Šīs veiksmīgās idejas pamudināta, Mendija Lena Katrona arī nolēma izmēģināt šo tehniku, kas sekmējās ar stāvēšanu uz tilta pusnaktī un četru minūšu lūkošanos acīs savam partnerim.

Kā "NY Times" raksta pati Mendija, pirmo reizi ar šo pētījumu viņa iepazinās tad, kad viņas attiecības bija uz izjukšanas robežas. Katru reizi, kad viņa iedomājusies patiešām izšķirties un aiziet no sava puiša, tas nav izdevies. Viņa jutusies iestrēgusi. Tā kā Mendija ir cilvēks, kurš priekšroku dod loģiskiem un pamatotiem lēmumiem, viņa pievērsās zinātnei, cenšoties atrast atbildi, vai ir iespējams mīlēt gudrāk. Tā viņa atrada Ārona pētījumu, kuru nolēma arī izmēģināt uz savas ādas, kad pienāks laiks. Un tas pienāca.

Mendijas izredzētais bija paziņa no universitātes, kuru viņa nereti satika ar sporta zālē, tomēr nekādu ciešāku saišu abiem nebija. Vien kādā dienā, lūkojoties uz kādu fotogrāfiju, kuru viņš bija publicējis "Instagram", viņa nodomājusi: "Bet ja nu tomēr?"

Taisnības labad gan jāsaka, ka jau no pašām pirmajām minūtēm viss nenoritēja kā veiksmīgajā pētījumā pirms diviem desmitiem gadu – viņi savu laimi izmēģināja ne laboratorijā, bet gan kādā bārā. Otrkārt, viņi nebija pilnīgi svešinieki.

Atraduši interneta dzīlēs psihologa Ārona jautājumus, sākās divu stundu garas sarunas. Kā jau iepriekš tika minēts, jautājumi paliek arvien personīgāki un intīmāki, atklājot par sevi lietas, ko, iespējams, daudzi labprātāk paturētu noslēpumā. Jau pēc pāris jautājumiem, Mendija attapās, ka nonākusi tik intīmā attiecību teritorijā, kurā parasti nonāk pāris pēc pāris nedēļu vai pat mēnešu attiecībām.

Negaidīt, bet rīkoties pašiem: 36 pārbaudīti jautājumi, kas sekmē mīlestību
Foto: Shutterstock

Sieviete uzsver, ka tas bijis labs veids, kā ne tikai iepazīt partneri, bet arī pašai sevi. Abu sarunas bijušas tik interesantas un dziļas, ka nemanot pustukšais bārs esot mudžējis ļaužu pārpilnībā. Mirkļi paskrējuši nemanot, pienākusi pusnakts. Kad bija atlikusi vien četru minūšu lūkošanās acīs, abi nolēmuši doties šo uzdevumu izpildīt uz tilta. Uzlikusi taimeri uz četrām minūtēm, abi sākuši patiešām ieskatīties viens otrā. Savas atmiņas šajā brīdī Mendija raksturojusi tā: "Tā bija viena no aizraujošākajām un biedējošākajām pieredzēm manā dzīvē." Pirmie momenti tika pavadīti, lai vienkārši spētu sākt elpot ierastā ritmā. Protams, abi neiztikuši arī bez neveikliem smaidiem, tomēr jau pēc mirkļa viss nostājies savās vietās. Un nemanot noskanējis ar signāls, ka laiks ir iztecējis.

Mendija raksta: "Daudzi no mums mīlestību uztver kā kaut ko, kas vienkārši ar mums notiek – mēs iemīlamies. Bet tas, kas man patīk šajā pētījumā – tas parāda, ka mīlestība slēpjas pašu darbībās. Tas, kas rūp manam partnerim, ir svarīgs arī man, jo mums ir vismaz trīs kopīgas lietas, jo mums ir tuvas attiecības ar savām mātēm, jo viņš ļauj sevī ieskatīties.

Es prātoju, kas no šī visa sanāks. Ja nekas vairāk, būs vismaz labs stāsts. Bet tagad es redzu, ka tas nav stāsts par mums – tas ir par to, kā mēs piepūlējāmies, lai kādu iepazītu."

"Taisnība, ka mēs nevaram izvēlēties, kurš mīlēs mūs, lai gan esmu pavadījusi daudzus gadus, domājot citādi. Un tu nevari radīt romantiskas jūtas, balstoties vien uz savām pārliecībām par to, kas būtu ērti, izdevīgi. Zinātne tomēr uzsver, ka arī bioloģiskajiem faktoriem ir liela nozīme, un hormoni tomēr paveic lielu darbu "aizkulisēs". Bet, neskatoties uz visu šo, es sāku skatīties uz mīlestību kā daudz padevīgāku, ietekmējamāku vienumu nekā mēs mēdzam to uztvert."

Iespējams, daudzi no jums prāto, vai Mendija iemīlējās. Jā, viņiem tas izdevās! "Mīlestība pie mums neatnāca pati. Mēs esam iemīlējušies, jo mēs katrs veicām šādu izvēli," piebilst Mendija.

Turpinājumā psihologa Artūra Ārona izvirzītie jautājumi un uzdevumi, kurus nepieciešams uzdot viens otram.

1. jautājumu grupa:

1. Ja tev būtu iespēja izvēlēties jebkuru cilvēku pasaulē, ar kuru tu vēlētos kopā pusdienot?
2. Vai tu vēlētos būt slavens? Kādā veidā?
3. Vai pirms telefona zvana veikšanas vispirms izmēģini savu sakāmo? Kāpēc?
4. Kāda būtu tava ideālā diena?
5. Kad tu pēdējo reizi dziedāji? Kad tu pēdējo reizi dziedāji kādam citam?
6. Ja tev būtu iespēja dzīvot līdz 90 gadu vecumam un saglabāt prātu vai ķermeni pēdējos 60 gadus "iestrēgušus" trīsdesmitgadnieka pozīcijā, kuru tu izvēlētos saglabāt mūžam jaunu – prātu vai ķermeni?
7. Vai tev ir vīzija, kā tu varētu mirt?
8. Nosauc trīs kopīgas lietas, kas saista tevi un tavu partneri.
9. Par ko tu savā dzīvē esi vispateicīgākais?
10. Ja tev būtu iespēja mainīt vienu aspektu tajā, kā tiki audzināts, kas tas būtu?
11. Četrās minūtēs izstāsti partnerim savu dzīvesstāstu, iekļaujot maksimāli daudz detaļas.
12. Ja rīt tu varētu piecelties ar kādu jaunu spēju, rakstura īpašību – kura tā būtu?

2. jautājumu grupa:

Negaidīt, bet rīkoties pašiem: 36 pārbaudīti jautājumi, kas sekmē mīlestību
Foto: Shutterstock


13. Ja kristāla bumba spētu atklāt kādu patiesību par tevi, tavu dzīvi, nākotni vai ko citu – ko tu vēlētos uzzināt?
14. Vai ir kas tāds, ko jau ilgi vēlies darīt, bet nav sanākusi iespēja? Kāpēc tu neesi to izmēģinājis?
15. Kāds ir tavas dzīves lielākais sasniegums?
16. Ko tu draudzībā novērtē visvairāk?
17. Kāda ir tava vispatīkamākā atmiņa?
18. Kāda ir tava visnepatīkamākā atmiņa?
19. Ja tu zinātu, ka pēc gada pēkšņi nomirsi, vai tu kaut ko mainītu savā dzīvesstilā? Kāpēc?
20. Ko tev nozīmē draudzība?
21. Kādu lomu tavā dzīvē spēlē mīlestība un pieķeršanās cilvēkam?
22. Izvirzi un dalies ar sava partnera piecām pozitīvajām īpašībām.
23. Cik tuvas ir attiecības tavā ģimenē? Vai uzskati, ka tava bērnība bija daudz laimīgāka par citu?
24. Kādas ir tavas attiecības ar māti?

    3. jatājumu grupa:

    Negaidīt, bet rīkoties pašiem: 36 pārbaudīti jautājumi, kas sekmē mīlestību
    Foto: Shutterstock


    25. Izveido trīs patiesus apgalvojumus, iesaistot vārdu "mēs". Piemēram, "mēs abi atrodamies šajā telpā, jūtoties..."
    26. Pabeidz teikumu: "Es vēlētos, lai man būtu kāds, ar kuru es varētu dalīties ar..."
    27. Ja tu plāno kļūt par labu draugu savam partnerim, pastāsti, kas viņam obligāti būtu jāzina.
    28. Pasaki partnerim, kas tev viņā patīk; šoreiz esi ļoti atklāts, droši pasakot to, ko noteikti neatklātu tikko sastaptam cilvēkam.
    29. Atklāj partnerim kādu no saviem apkaunojošākajiem dzīves brīžiem.
    30. Kad tu pēdējo reizi raudāji kāda klātbūtnē, bet kad – vienatnē?
    31. Pastāsti savam partnerim, kas tev viņā jau patīk.
    32. Kas (ja tāda lieta maz pastāv) ir tik nopietns, ka par to nevar jokot?
    33. Ko no nepateiktā tu visvairāk nožēlotu, ja tev būtu jāmirst šovakar, bet tev nebūtu iespēja ar nevienu komunicēt? Kāpēc tu neesi to pateicis?
    34. Tavā mājā izceļas ugunsgrēks. Pēc tam, kad esi izglābis savus mīļotos un mājdzīvniekus, tev atliek laiks vēl kādas lietas paglābšanai no liesmām. Kas tas būtu? Kāpēc?
    35. Ar kura ģimenes locekļa nāvi tev būtu visgrūtāk samierināties? Kāpēc?
    36. Dalies ar kādu privātu problēmu un pajautā partnera padomu, kā viņš ar to tiktu galā. Pavaicā partnerim, kā, viņaprāt, tu jūties par savu izvēlēto problēmu.

    Jautājumu virknes izskaņā seko četru minūšu ilga lūkošanās partnera acīs.

      Pamestais un pametējs. Šķiršanās psiholoģiskais fons.

      4. sep. 2016, 163 komentāri
      Šķiršanās ir drāma un trauma ABĀM iesaistītajām pusēm. Mēs bieži runājam tikai par to, cik pamestais ir traumēts. Tomēr realitātē pametējs piedzīvo to pašu. Bieži pametējs pamet pats aiz savas bezspēcības, aiz nespējas ilgāk paciest pats savu jau kopībā pastāvošo pamestības sajūtu. Un ,lai saglabātu dzīves enerģiju, kas nenoliedzami mīt pašā pamešanas procesā, pametējs to izdara, un vismaz simboliski "pabeidz, noslēdz un transformē" savu lomu ,- "es vairs neesmu tas, KURU neredzami pamet", bet tas, KURŠ redzami pamet. Es vairs neesmu pasīvs upuris, bet aktīvs darītājs. Ja līdz tam neviens nevarēja konstatēt nevienas puses "nodarījumu", tad pēc šāda akta visiem šis nodarījums ir redzams, to ir iespējams sociāli nosodīt, ko arī bieži skaļi un kareivīgi pamestā pusē esošie dara. Pametēja drāma visbiežāk ir tieši izvēlē,- ar ko sadzīvot, ar "pamestības sajūtu", vai ar sociālu izstumtību un nosodījumu, kļūstot par pametēju. Un kā jau minēju, dzīvības enerģijas saglabāšanas un iegūšanas nolūkā ("lai saglabātu jēgu", "lai paliktu pie prāta"), pametējs veic šo aktu, un pamet.
      Pametējam vienmēr ir pašam dziļa pamestā vēsture, tāpēc terapijas procesā vienmēr jāstrādā tieši ar šo vēsturi, lai trasformētu automātisko procesu, kad pamestais izvēlas savus potenciālos klusos "pametējus", ar kuriem kopā realizēt savu aktīvās pamešanas drāmu. Atrast klusos pametējus tādam- jau bērnībā pamestajam, ir diezgan viegli. Tie ir cilvēki, kas visbiežāk ir nejūtīgi, narcistiski, vēsi, egoistiski, mēdz emocionāli "pamest", - atstāt novārtā,- neinteresējoties, devalvējot, ignorējot, nesaprotot. Vai arī izpaužoties vēl smalkākā pamešanas formā,-pametot sevi, atsakoties no sevis , pielīmējoties otram, kā rezultātā otrs tāpat beigās jūtas pamasts, jo tā partnera, ko stabili identificēt un ar kuru rēķināties, jau reāli nav. Tikai pārtraucot iesaistīties šādās attiecībās, atpazīstot potenciālos klusos "pametējus", iemācoties saprast un apmierināt savas vajadzības, ir iespējama šī destruktīvā procesa atveseļošana.
      Samācījušies visādas "garīgās mācības", cilvēki man bieži jautā:" Vai tad nav tā, ka visa tā "pamestības sajūta" ir tikai un vienīgi cilvēka galvā, un tam nav nekāda sakara ar to otru? Te ļoti svarīgi atcerēties, ka viens ar savu "pamestību galvā", to drāmu izspēlēt nevar. Ir vajadzīgs otrs, kas ir gana piemērots, lai to pamešanu "palīdzētu" realizēt. Tātad, atbilde ir- gan, gan. Ja nebutu galvā, tad otram neklātos viegli, un visdrīzāk tādas attiecības nemaz nesāktos, vai arī sākušās, spiestu to otru mainīties. Savukārt, ja tas pirmais nebūtu "pametējs", tad varētu terapeitiski palīdzēt tai partnera galvai, kurā tā pamestības sajūta dzīvo, nu...., ja vien viņam ir gana daudz mīlestības, lai to otra traumu izturētu, līdz.... tā pāriet.


      Ja tev paveiksies, tu raudāsi un vilsies..

      16. jūn. 2016, 658 komentāri


      Ja tev paveiksies, tu paliksi viens. Pavisam viens, kad neviena nav blakus un tev nāksies atbalstu meklēt zemē un sevī.

      Ja tev paveiksies un tas notiks pareizajā laikā, dzīve tev iesitīs, lai tu kā rieksts nolobītos un atrastu savu kodolu.

      Ja tev paveiksies un būs pareizais laiks, tev sāpēs. Tik ļoti, ka šo sāpi gandrīz nevar izmērīt, bet pēc tam tev tā palīdzēs iekšēji pārdzimt.

      Ja tev paveiksies, tu raudāsi. Un asaras nekādi nevarēs apturēt. Un no tām nāks atsvabināšana, un – īstā dzīve.

      Ja tev paveiksies, tu būsi neaizsargāts. Un nekādi to nevarēsi noslēpt. Un tad tu sapratīsi, kurš ir ar tevi un kurš ne.

      Ja tev paveiksies, tu nezināsi atbildes uz jautājumiem. Un tev tās nāksies atklāt pašam.

      Ja tev paveiksies, tu vilsies cilvēkos, skolotājos un labsirdīgos brīnumdaros. Un, pārdzīvojis to, tu spēsi skatīties uz reālo pasauli.

      Ja tev paveiksies un būs pareizais laiks, tev nebūs, kam pajautāt padomu. Pilnīgi nevienam. Un nāksies atrast iekšējo kompasu.

      Ja tev paveiksies un būs īstais laiks, tev būs neciešami, tik ļoti, ka nāksies kaut ko ar to darīt vai vienkārši atslābināties un atļaut pasaulei kaut ko ar tevi izdarīt.

      Ja tev paveiksies, tu zaudēsi, tiksi apmānīts, nodots un gandrīz sakauts. Un šis “gandrīz” atspoguļosies dzīvesgudrās grumbiņās tavā sejā. Un pieredze paliks ar tevi uz visu dzīvi.

      Ja tev paveiksies, tev neatliks naudas. Un nāksies veidot reālas attiecības ar cilvēkiem, kuriem agrāk tu būtu vienkārši samaksājis.

      Ja tev paveiksies, tev būs ļoti daudz naudas un tu piedzīvosi to dziļo izmisumu, kad salūzt ilūzijas par to, ka laima ir naudā.

      Ja tev paveiksies, tevi mīlēs ne tuvu visi. Un nāksies noskaņot iekšējo vērtību sistēmu. Kad pāries vēlme visiem izpatikt, atlaidīs tavu kaklu.

      Ja tev paveiksies, kāds no tuviniekiem novērsīsies no tevi. Un tu uzzināsi laimes brīžu cenu.

      Ja tev paveiksies, tu attapsies aci pret aci ar mīļoto. Un jums katram būs sava taisnība. Tava un viņa. Un tu teju vai sajutīsi skandošo telpu starp diviem visumiem, kas gandrīz nesaskaras.

      Ja tev paveiksies, tu visu to izturēsi. Un atradīsi iespēju transformēties. Tu sajutīsi to iekšējo alķīmiju, kura no sāpēm izveido skaistumu. No ļaunuma izlīgšanu. No bailēm sasniegumus. No prieka iedvesmojošu piemēru. Vainu un kaunu izmēzīsi no dvēseles kā sētnieks izmet atkritumus. Un rētas pārvērtīsi durvīs.

      Ja tev paveiksies un būs pareizais laiks…

      Kāpēc mīļotais vīrietis dzer.

      11. dec. 2015

      Pārpublicēts no skaties.lv

      Jautājums, kas diemžēl ir aktuāls daudzās ģimenēs. Jautājums, uz kuru par pareizo atbildi dārgu cenu būtu gatavas maksāt daudzas sievas un mātes. Nav jau tā, ka alkohola problēma skartu tikai vīriešus, galīgi ne. Taču šoreiz saruna tieši par to. Par vīriešu atkarību no alkohola. Uz jautājumiem atbild psihoterapeits (savulaik arī narkologs) Viesturs Rudzītis.

      Ja skatās uz citu tautu pieredzi, alkohola lietošana rādās tādā kā labākā gaismā – skat, kā itālieši smuki iedzer vīnu pie vakariņām, bet franči nemulst pie vīna glāzes jau pusdienās, bet viņi nenodzeras… Arī latvieši cenšas aizgūt normālas alkohola lietošanas tradīcijas, un dažiem tas arī izdodas, tomēr kopumā šķiet, ka mūsu tautā iedzeršanai ir ļoti melna garoza – tas tik bieži saistās ar totālu mēra sajūtas trūkumu, vardarbību, avārijām un citām nebūšanām.

      Tas tāpēc, ka cilvēki nesaprot atkarību, nesaprot, ka tas ir psihisks process. Atkarība var būt uz dažādiem objektiem – alkoholu, cigaretēm, seksu, ēdienu. Taču visi nosauktie ir tikai subjekta neapzināti izvēlēti atkarības objekti, tie nevar būt ne objektīvi glābēji, ne vajātāji atkarības procesā.

      Tad kāpēc cilvēki dzer?

      Principā alkohola lietošana ir daudzu sociālu rituālu sastāvdaļa, tāpēc svarīgāks jautājums ir: nevis vai un kāpēc cilvēki vispār mēdz iedzert, bet – vai alkohols viņiem iegaršojas. Dažiem cilvēkiem tā iegaršojas, ka dzeršana ir skaistākais, kas ar viņiem var notikt! Ieskaitot paģiras. Dzerot viņi spēj izjust dzīvi. Es teiktu, ka alkoholisms nav viena slimība, tā ir tikai pazīme, kas līdzīga visiem šiem cilvēkiem – viņi nevar īsti tikt klāt savām ciešanām, tādēļ pie tām nonāk ar alkohola palīdzību.

      Bet ir jau arī visādas citādas atkarības, kāpēc tieši jādzer?

      Nē, atkarības nav visādas, atkarība ir tikai viena – un tas ir ļoti būtiski. Objekti, ar kuriem cilvēks savu atkarību var realizēt – tie gan ir daudz un dažādi, bet psiholoģiskais process “atkarība” ir viena. Un atkarīgs cilvēks var būt praktiski no visa!

      Tomēr pierasts uzskatīt, ka alkohols ir īpaši slikts, ka tas posta dzīves! Piemēram, cilvēks taču nevar tā pārēsties vai pārstrādāties, lai kļūtu tik dīvains (bīstams, bezatbildīgs utt.) kā alkohola ietekmē!

      Alkohols nav slikts, tas ir neitrāls. Un arī atkarība ir neitrāla. Ja cilvēks dzīvē kaut ko zaudē, viņam jāieiet atkarības fāzē, lai šo zaudējumu sadziedētu, tas ir pilnīgi normāls un vajadzīgs process. Atkarība kļūst slimīga jeb patoloģiska tikai tajā brīdī, kad cilvēks atkarības fāzē iestrēgst, neattīstās. Alkohols būtībā ir ļoti vienkārša ķīmiska viela, taču tā uz visiem cilvēkiem nebūt neiedarbojas vienādi – ja, piemēram, ciankālija iedarbība visiem būs vienāda, ar alkoholu tā nebūs.

      Vienādais ir tikai tas, ka alkohols atver psihi, bet, kas no tās psihes nāk ārā, tas ir katram savs!

      Taisnība, ka alkohols ir diagnosticētājs, tas parāda, kas cilvēkam ir iekšā – ja tur ir dusmas, tad, iedzerot virs normas, tās nāk ārā! Ideoloģija šajā brīdī saka: “Tas ir alkohols, kas to dara! Nevajag dzert, tad tā nebūs!” Bet patiesībā ne jau no alkohola nāk dusmas, alkohols tikai palīdz tām tikt ārā! Tāpēc tie, kuriem alkohols izraisa rāmu miegainību vai kādas nepatīkamas sajūtas, parasti neaizdzeras. Jo alkohols nav viņu partneris. Bet ir arī cilvēki, kuri grib “izslēgties” – dzīve viņiem šķiet tik grūta un nepatīkama, ka gribas ātri piedzerties un aizmirst. Kas ir svarīgi – alkohols vairāk iegaršojas tiem, kuri dzīvē ir zaudējuši, bet savus zaudējumus nav sadziedējuši, un tie palikuši kā tādi caurumi jeb zaudējumu krātuves. Šiem cilvēkiem vajadzīgs kaut kas, ko var izjust kā atbalstu – neapzinātais nodoms dzerot, ir atslābt un parādīt savu sāpi, itin kā ieritināties klēpī mammai un pastāstīt visu, kas uz sirds. Tāpēc es alkoholu saucu par “ceļojuma māti”, kura, lai kur tu arī atrastos (un kamēr atkarība nav kļuvusi patoloģiska), vienmēr nomierinās un noglāstīs, vienmēr iedos to, ko gaidi! Redziet, īstā māte ne vienmēr sniedz to, ko cilvēks gaida…

      Foto: Flickr.com

      Foto: Flickr.com

      Bet tam taču nav saistības ar katra cilvēka konkrēto māti? Drīzāk vispār ar zaudējumiem?

      Nē, ne vienmēr tas saistīts ar konkrēto māti. Vispirms svarīgi ir saprast, ka alkoholu vairāk meklē vīrieši, precīzāk – cilvēka vīrišķā daļa. Ir divi patoloģiskās atkarības tipi: vīrišķais un sievišķais. Vīrišķais ir atkarīgais, jo vīrietis kopš seniem laikiem iemācījies dzīvot ekstremālos apstākļos – mežā, aukstumā, starp plēsīgiem zvēriem, kur viņš ir viens un nevienam nevar uzticēties. Un alkohols viņam ir kā “ceļojuma māte”, kā medikaments, ar kuru remdēt bēdas. Savukārt sievietes un cilvēka sievišķā daļa to nesaprot – kaut gan arī sievietes piedzīvo zaudējumus, tāpat kā vīrieši, vēsturiski viņas vienmēr dzīvojušas mājās. Bet mājās vienmēr ir arī citi cilvēki, piemēram, bērni, ar kuriem var izrunāties.

      Sievietes vairāk mēdz izklačoties ar draudzenēm, nevis piedzerties kā vīrieši. Bet abi tipi rāda vienu ainu – ka cilvēkam ir kāds zaudējums dziedējams.

      It kā jau klačošanās skaitās pieņemamāks veids kā dzeršana, tomēr tas ir relatīvi…

      Tad sanāk, ka vīriešiem jāsāk klačoties, lai nevajadzētu dzert!

      Jā, tas ir tas, ko māca dažādās atkarības pārvarēšanas programmās – vīriešiem māca sievišķo atkarības pārvarēšanas veidu: runāt, nevis dzert. Tas daudzkārt palīdz pret dzeršanu, jo alkoholu izkonkurē. Piemēram, Anonīmo alkoholiķu biedrības tradīcija ir tieši uz šo principu balstīta – pamatā ir patiess stāsts, kā 1937. gadā Nevadas tuksnesī satikušies divi neglābjami alkoholiķi. Abi inteliģenti cilvēki, taču pārmērīgās dzeršanas dēļ sevi jau norakstījuši. Taču satikušies, savā bezcerībā un izmisumā sākuši runāties, līdz pienācis vakars un…, viņi pārsteigti secinājuši, ka šodien nav dzēruši un arī negribas! Tā tapa šāda pašpalīdzības grupa, kas izkonkurēja alkoholu – vīrišķais atkarības realizācijas tips tiek izstumts, tā vietā nāk sievišķais, runāšana. Tēlaini izsakoties, ja kāds vīrietis nokļūst AA grupā, tas nozīmē, ka viņš atkal “ir mājās”…

      Savā blogā tu raksti, ka “aiz katra dzeroša vīrieša stāv māte”. Kā to saprast?

      Lai mazinātu risku iestrēgt atkarības fāzē vēlāk dzīvē, katra cilvēka pirmajam gadam šajā pasaulē būtu jābūt tik kvalitatīvam un drošības sajūtu sniedzošam, ka vēlāk viņu varētu šaut kaut kosmosā, un viņš to pārdzīvos. Cilvēkam nav lielāka zaudējuma dzīvē kā paša piedzimšana, tāpēc, ja izdodas pārdzīvot šo zaudējumu, esam pabeiguši pirmo svarīgāko dzīves skolu un mums izveidojas droša piesaiste. Un tas nozīmē, ka vēlākajiem zaudējumiem nebūs vairs tik lielas izredzes izsist mūs no sliedēm.

      Kas īsti bērnam jānodrošina?

      Bieži ir tā, ka māte ir pie bērna un rūpējas, viss it kā ir labi. Bet reāli kvantitatīvi mātes ir pat par daudz, taču kvalitatīvi – par maz. Fiziski māte rosās, kaut ko ar bērnu dara, pārtin, ēdina un midzina, bet kvalitātes nav. Un bieži vien tas notiek tieši tādēļ, ka mātei nav pietiekami drošas un labas attiecības ar vīru, sava bērna tēvu. Piemēram, regulāri atteikts sekss, vīra vainošana un tā tālāk.

      Foto: Flickr.com

      Foto: Flickr.com

      Bet sanāk jau, ka māte, novērsusies no vīra, ļoti pievēršas bērnam! It kā jau tas ir vēlamais?

      Protams, māte ļoti pievēršas bērnam, bet ne jau viņa interesēs – savās! Viņa izmanto bērnu kā mīksto rotaļlietu. Sievišķais atkarības tips to bieži piekopj – ņem palīgos jeb, spēcīgāk sakot, izmanto bērnus. Piemēram, ja māte audzina viena, viņai ir ļoti grūti saprast, kurā brīdī viņa audzina bērnu viņa interesēs, bet kurā – izgāž pār viņu kaut kādas savas sakrājušās jūtas. Bet kopumā tas nav tik vienkāršs jautājums – cilvēku pārī vispār (ne tikai pārī “māte un bērns”) bieži nav iespējams precīzi noteikt līdzsvaru: kad es dodu tev un kad tu dod man?

      Vai tad tas nav dabiski? Nevar jau nemitīgi dot…

      Jā, protams, bet šis gadījums ir izņēmums – bērnam būtu jādod. Un, ja māte ir pilnvērtīgi realizējusies attiecībās ar savu vīru, viņa ir smaidoša un mierīga, tad viņa bērnu spēj uztvert kā tādu, kuram ir jādod, un pati nejusties tāpēc kaut kā grūti vai slikti. Tad bērns dabū kvalitāti un patoloģiskas atkarības risks viņa dzīvē ir minimāls.

      Un otrādi? Ja ir kvalitāte, bet klibo kvantitāte, piemēram, ja māte agri atsāk strādāt? Vai varbūt tētis arī var kvalitatīvi auklēt bērnu, ja mamma strādā?

      Tētis gan var auklēt bērnu, jā, ļoti labi! Mātes loma nav dzimumspecifiska, tāpēc arī tēvs var būt “laba māte”. Bet bērnam nav vajadzīgas divas mātes, vienam no vecākiem jābūt tēvam. Katrā ziņā, ja pirmajā dzīves gadā cilvēkam ielikts drošs pamats, viņš vēlāk var iepazīties arī ar sociāliem alkohola lietošanas rituāliem, bet tie viņam neiepatiksies pārlieku – arī tad, ja viņš cietīs zaudējumus. Jo atbalstu grūtībās viņš nemeklēs tik daudz ārējos objektos, kā sevī, savā drošības sajūtā jeb “mātē”, ko nēsā sev līdzi.

      …un, ja šīs iekšējās drošības nav, tā jāmeklē ārējos objektos? Šķiet, tagad “ceļojuma māte” kļūst saprotamāks jēdziens! Un arī kaut kur dzirdētais salīdzinājums, ka alkoholiķis ir kā zīdainis…

      Jā, tā ir. Alkoholiķis grib māti – un tas nozīmē, ka viņš dzīvo “ES” segmentā, bet nefunkcionē segmentā “CITI” un arī segmentā “KONTEKSTS” ne. Nav atbildības sajūtas – tas nekas, ka uz darbu neaiziet, ir vienalga, ko jūt sieva vai bērni, bet svarīgi ir – kā iet man! Viņam vajadzīgs atgriezties zīdaiņa uztveres periodā.

      Kāpēc, piemēram, cilvēki dzer vienatnē? Jo neviens netraucē būt “bērnam”.

      Kāpēc tad pēc dzeršanas nāk vainas izjūta? Ja jau reiz citi un konteksts dzērājam nav svarīgi, kāpēc nākamajā dienā pēkšņi kļūst?

      Jo paģirās atgriežas sodošā māte, sirdsapziņa, tās ir morālās paģiras. Paģiras jeb abstinences sindroms jau ceļas no alkohola relatīva trūkuma. Tātad – “mīļā māte pazudusi”…

      Ja alkohols neradītu paģiras, cilvēki dzertu biežāk un vairāk?

      Tā daudzi domā… Ja cilvēks dzerot meklē māti, viņam jāsaprot, ka arī māte nevar būt mūžīgi dodoša, viņa ir arī moralizējoša. Vakarā, kamēr es dzeru, man ir mīļā, baltā māte, bet no rīta paģirās ierodas melnā, sliktā māte! Dzērājam vajag māti, bet vienlaikus viņš saprot, ka tas ir slikti, jo viņš vairs nav zīdainis. Tad viņš sevi lamā un, tā kā viņam ir arī fiziski slikti, sevi lamāt ir viegli! Bet, tā kā vispār ir grūti izturēt pašam sevis lamāšanu, ļoti gribas atkal to labo māti, kas ieritina azotē… un tad ir atkal jāiedzer.

      Izklausās briesmīgi žēlīgi… Bet kāpēc nevar iedzert mazliet, kāpēc jāgāž iekšā litriem?

      Ja cilvēkam ir bijuši lieli un nesadziedēti zaudējumi, psihē izveidojušās lielas zaudējumu krātuves, viņš nevar dzert drusku, viņam dzeras daudz. Patoloģiskas atkarības princips ir: vairāk VIENMĒR ir labāk nekā mazāk! Ja cilvēks jūt, ka viņš sāk dzert par daudz un ja citi viņam arvien biežāk saka: “paklau, kad iedzer, tu kļūsti tāds jocīgs vai riebīgs”, tā ir diagnostika, ka zaudējumu krātuves ir par dziļu. Ka varbūt vajag ar kādu aprunāties…

      Vai pats ar sevi nevar aprunāties?

      Lielākoties tomēr ne. Cilvēks pēc dabas ir slinks, viņam pietrūkst spēka, apņēmības, motivācijas un tā tālāk. Es, piemēram, reizi nedēļā eju uz ārstniecisko vingrošanu muguras labad – it kā jau varētu vingrot mājās pats, bet… pietrūkst tā stimula! Neticu, ka cilvēks zaudējumā var būt pats sev ārsts, glābējs un sarunu biedrs.

      Un alkohols var?! Tad nu gan paradokss – pats sev nevar būt dakteris, bet alkohols var!

      Jā, tā sanāk… Saruna ar sevi nešķiet tik bīstama kā ar svešu konsultantu. Bet sev jau nevar uzdot īstos jautājumus!

      Interesanti, ka neviens jau nedzer kopš bērna kājas… Un nereti cilvēks arī jaunībā alkoholu lieto reti, taču pēkšņi pusmūžā sāk dzert! Ko viņš ir darījis līdz tam, kā ticis galā?

      Tā arī ir – kaut kā ir ticis galā. Bieži cilvēks sāk dzert arī dzīves vidusposmā, kad, piemēram, bērni ir izauguši un aiziet savā dzīvē, vai arī pašam nākas zaudēt darbu. Jo pēkšņi saprot, ka kaut kam, kas līdz šim bijis svarīgi un aktuāli, pēkšņi vairs nav nozīmes! Cilvēks zaudē kritēriju, kas viņu motivējis gadu desmitiem. Kā zaudējums jau var tikt izjusts arī tas, ka šodiena vairs nav vakardiena.

      Kas vispār ir alkoholiķis? Kā tu to definētu?

      Ja sākam uzstādīt diagnozi “alkoholiķis”, notiek drusku tāda kā mātes ļaunās varas sagrābšana – teiksim, narkoloģija sagrābj alkoholiķi un laiž caur savām dzirnavām: “Tu esi alkoholiķis, tā ir slimība, kas nav ārstējama.” Narkoloģija paziņo, ka ir labāka par alkoholu, tādējādi slavinot līdzatkarības principu: atkarība ir slikta, līdzatkarība ir laba (jo alkoholiķis taču kļūst atkarīgs no narkologa!). Līdzatkarīgā māte ir labāka nekā atkarīgais dēls…

      Foto: Flickr.com

      Foto: Flickr.com

      Jā, bet daudzi cilvēki tā arī uzskata – ka tas ir varbūt ja ne labi, tad vismaz “labāk”! Vai tad tā nav? Labāk tāds (narkologu uzskaitē), nekā “nekāds”, vai ne?

      Tā ir starpība, jā! Bet mēs nepaturam prātā, ka vispār jau cilvēkam ir tiesības dzert. Viņam ir tiesības atteikties no ārstēšanas, narkoloģijas, psihoterapijas, un – daudzi to arī izvēlas. Jo grib nodzerties! Tas arī demokrātiskā sabiedrībā būtu jāņem vērā, tam būtu jābūt arī atļautam un kaut kādā veidā pat cienītam kā izvēlei. Jo alkoholiķis ar savu dzeršanu stāsta kādu svarīgu stāstu, viņš faktiski sevi upurē. Jautājums, vai mēs to saprotam. Ja dzert ir slikti, tad tas kļūst vilinoši. Bet tas nav slikti, tikai tas rada sekas un uzliek atbildību.

      Īsti nesaprotu.

      Par Upuri var kļūt, kad esi zaudējis un kad ir nepieciešamība izveidot drāmas trijstūri, kurā ir Glābējs un Vajātājs. Bet ir arī tā, ka cilvēkam nevis vajag, bet viņš grib būt upuris – jo Upura lomā ir vara! Vara izveidot drāmas trijstūri. Cilvēks var gribēt sevi upurēt, tā ir svarīga lieta. Ir, kas dzer un kuri tieši grib to melno māti, kuras klēpī atgriezties, var teikt arī – lēni nomirt. Sensenos laikos mēdza teikt, ja dievi ir dusmīgi, tie prasa upuri, un tad ģimenei bija kāds no saviem locekļiem jāupurē (tikai vēlāk cilvēku upurus aizstāja ar dzīvniekiem). “O, tas ir varonis, viņš sevi upurē!” – cilvēki apbrīnoja tos, kas upurējās. Un tas joprojām ir dziļi iekšā cilvēku psiholoģijā – ja ir kāda kolektīva nelaime, kāds tiek uzaicināts mirt, un viņš grib būt upuris, kurš parasti necieš par personīgo zaudējumu, bet gan par ģimenes, cilts vai tautas zaudējumu.

      Jāsaprot, ka daļa no alkoholiķiem arī ir sevis upurētāji – viņi paši nevar atbildēt, kāpēc dzer, bet, ieskatoties dziļāk viņa ģimenē un dzimtā, var ieraudzīt “caurumus”, kuri prasās tikt aizbāzti ar kādu upuri.

      Un latviešiem dzimtas kokos ir diezgan daudz caurumu un zaudējumu…

      Atgriežoties pie pieminētas līdzatkarības tēmas – kā jau teici, sievietes retāk dzer, tomēr attiecīgi biežāk cieš no vīrieša dzeršanas. Izplatīta un daudz aprunāta ir savādā lieta, kad sieviete, kura it kā visvairāk baidās no attiecībām ar dzērāju, tieši tādu vīru tomēr dabū! Kāpēc tā notiek?

      Tam nav tik viegli pretoties, jo tas jau ir zemapziņā – senā, arhaiskā sieviete īstenībā nemaz negrib vīrieti, ar kuru vajadzēs rēķināties, kuram ir savs viedoklis un viņai to nāksies respektēt un paciest… Nonākot tuvumā sev līdzvērtīgi ar varu apveltītam vīrietim, viņa izjūt kaut ko līdzīgu klaustrofobijai. Viņai vajag savas dominēšanas sviras, pretējā gadījumā tā jūtas kā ieslodzīta. Viņa izvēlas vīrieti, kurš ir “dēla lomā”, jo ar tādu varēs manipulēt un virzīt pēc sava prāta. Atkarīgs vīrietis ir manipulējams.

      -Pieņemsim, ka tā ir. Bet, kaut arī dabūjusi, ko “gribējusi”, sieva nav apmierināta utt. Sāk šķist, “ja viņš nedzertu, viss būtu labi!”

      Sievas gaušanās un neapmierinātība ir tāda morāles sastāvdaļa, kā spēles elements. Jo reāli svarīgākais viņai nešķiet vis sapņi par attīstību un nākotni, bet gan drošība un kontrolējamība. Protams, ja vīrs regulāri “pillā nāk virsū”, par savas personības robežām ir jādomā, un tas nav neiespējami – izdomāt, kā dzīvot tā, lai otrs tevi nespētu traucēt.

      Taču jāatceras, ka visi mēģinājumi otru pāraudzināt ir līdzatkarība. Un līdzatkarība ir sieviešu tipa atkarība – skat, man ir viens vīrietis (gluži kā bērns!), ar kuru varu sarunāties vai uz kuru varu dusmoties, lai apārstētu savus dvēseles caurumus un zaudējumus.

      Man nav nemaz jādzer, jo varu “parunāties” ar savu vīru, kurš ir pillā, bet sevišķi labi, ja paģirās, kad katru vārdu var gluži kā ar cirvi iecirst smadzenēs!

      -Un bērni? Sanāk tāds apburtais loks – viņi taču redz, kas notiek! Kā audzināt bērnus, lai viņiem nenāktos piedzīvot atkarības postu?

      Bērns kaut kādā veidā cenšas atslogot vecākus, viņu smagumu pārnesot uz nākošo paaudzi – tātad sevi. Ja pats netiek ar to galā, arī uz saviem bērniem. Ir tā, ka līdz zināmam vecumam cilvēkam ir ļoti svarīga ģimene, kurā viņš uzaudzis, bet sevi kā no ģimenes atsevišķu subjektu viņš sākt uztvert tikai dzīves otrajā pusē. Savukārt patoloģiska alkohola lietošana līdzībās ir kā dzīvošana kopā ar māti, bet nebūt pašam sev. Tie ir seni attīstības etapi, kuros cilvēks maļas un klīst, un nevar nonākt līdz sev pašam.

      Tāpēc vissvarīgākais, ko sieviete var darīt, audzinot bērnus, ir – mīlēt vīru un tādējādi nepieļaut savu incestuālo vajadzību projicēšanos uz bērnu (biežāk cieš dēli).

      Ja sievietei šķiet, ka vīrs ir sliktāks nekā dēls, kaut kas nav riktīgi. No matriarhālā viedokļa dēls ir tas, kuram jāpaliek ģimenē, tāpēc vīrietis kļūst lieks! Bet monogāmā laulībā sievietei jālauž sevi un jāskatās otrādi – svarīgākais cilvēks man ir vīrs, man viņš jāizjūt kā tuvs. Ja sevi noķer pie domas, ka dēls ir tuvāks, tad ir ziepes! Jo, ja labāk patīk zīdīt dēlu, nekā gulēt ar vīru, ja dēls ir tuvāks nekā vīrs, draud iestāties tas, ko runājām – ka mammas kvantitatīvi būs par daudz, bet kvalitatīvi par maz. Turpretim, ja sieviete patiešām jūtas tuva savam vīram un abi ir vienlīdz spēcīgi, patoloģiskas atkarības risks bērnam ir minimāls.

      Un tomēr nobeigumā – saki, ko tagad darīt tām mātēm, kuras šo lasa un vainas sajūtas pār viņām gāžas aumaļām? Varbūt viņas gribēja sniegt bērnam visu to labāko, bet nemācēja tikt galā pati ar sevi, bija nomākta vai tamlīdzīgi? Turklāt pagājušo nevar padarīt par esošo!

      Mēs nekad nebūsim tik attīstīti, lai mums ar sevi nekas nebūtu jādara. Labāk to darīt vēlu nekā nekad. Saviem bērniem mēs nevaram iedot visu, vien to, ko esam saņēmuši no saviem vecākiem, plus to, ko esam sasnieguši paši. Ar to es gribu teikt – arī līdzatkarība ir jāārstē, kas nozīmē – no rūpēm par CITIEM jāpārslēdzas uz rūpēm par SEVI. Sieviete kļūst par egoistisku sievieti, kad atdalās no līdzatkarīgi altruistiskās mātes lomas. Tā ir tāda kā attīstības programma. Katrai sievietei uz to vajadzētu tiekties, un to es viņai novēlu!

      Dubultie vēstījumi komunikācijā

      28. okt. 2015, 1194 komentāri

           Viens no pasīvās agresijas veidiem ir dubultvēstījumi. Pasīvi agresīvi mēs ikpalaikam esam katrs, tomēr ir cilvēki, kam destruktīvās komunikācijas formas ir vienīgās, ko viņi pazīst. Tās vienkārši ir kā viņu personības zīmols, - viņi savādāk neprot. Dubultvēstījums parasti sastāv no diviem vēstījumiem: parasti vienu noraida verbāli, otru- ķermeniski. Tā kā mēs, cilvēki, līdzīgi kā dzīvnieki, par primāro vēstījumu sliecamies uzskatīt tieši ķermenisko, tad tas, parasti arī ir tas, ko ņemam vērā. Bet! Dubultvēstījums ir destruktīvs tieši tā iemesla dēļ, ka pastāv otrs- verbālais, kas izjauc ķermeniskā vēstījuma sūtīto saturu un saņēmējs apjūk, nesaprotot kuru no šiem ņemt vērā. Īpaši destruktīvi dubultvēstījumi "strādā" pie bērniem. Ir pat pētījumi par to, ka ja māte bieži sūta bērnam dubultvēstījumus, bērnam pieaug risks saslimt ar šizofrēniju. Piemēram: māte aizvērtā, noslēgtā pozā sagaida bērnu, bērns to sajusdams, neskrien viņai pretī un māte verbāli paziņo: "Tu mani nemaz nevēlies apskaut?".

           Pavisam interesanti kļūst, kad partneris-saņēmējs pats ir manipulatīvs un spēj izvēlēties pats (vai arī neapzināti izvēlas), kuru ņemt vērā, un kuru ne. Un ja ziņas noraidītājs pats neapjauš šo savu mehānismu, tad parasti sūdzas.. es nevienam neko sliktu nevēlos, bet mani parasti pārprot, kāpēc es saņemu uzbrukumus?
      Piemēram: vīrietis apskaudams sievieti, vērbāli pārmet viņai nekompetenci. Vai cits piemērs: sieviete smaidīdama saka, ka bija gaidījusi viņu mājās jau pirms stundas. Pirmajā gadījumā, sievietei ķermeniski izstrādājas riebums pret viņa apskāvienu, un nākamreiz vīrietis nesaprot, kāpēc viņa no kontakta izvairās. Otrajā gadījumā vīrietis nesaņem slēpti agresīvi domāto, dusmīgo vēstījumu, "palaiž gar ausīm", jo uztver tikai sievietes smaidu, kas vēsta, ka viss kārtībā. Sieviete sajūtas nesadzirdēta un izjūt aizvainojumu. Vīrietis smaida iedrošināts, tuvojas, sieviete viņu atgrūž, jo ir aizvainota. Vīrietis uzdod jautājumu " Kas notiek?", sieviete, nespēdama paskaidrot, atbild "nekas". Vīrietis jūtas atstumts.
           Vienīgais ceļš, kā šos dubultvēstījumus atklāt, atšifrēt, ir apzinātības praktizēšana, savas patības integrēšana un apzināšanās.


      Par vibrācijām (parunāju nezinātniski)

      28. aug. 2015, 307 komentāri


      Arī, ja zinātniski šo pierādīt nespīd, šīs pielikumā minētās emociju vibrācijas es jūtu jau kopš bērnības, un ilgu laiku man bija pārliecība, ka to jūt visi, kamēr sapratu, ka lai arī jūt, neapzinās. Mana bērnības situācija ļoti agri spieda trenēt apzinātību, pateicoties kurai, šīs vibrācijas spēju nosaukt vārdos, definēt, jūtot arī to vibrāciju, ko telpa sajūt PIRMS emocija ir ienākusi tajā. Tāds kā emocijas fantoms, bet labāk to tā nesaukšu. Sajūta, ka briest, ir vislīdzīgākā. Varētu šo procesu saukt par domu lasīšanu, bet drīzāk tā ir domformas nojaušana, jo līdz ar emociju parasti ierodas arī konkrēti paredzamas domformas. Tomēr atkarībā no apzinātības līmeņa, cilvēki spēj to regulēt, tāpēc verbalizējot vai atspoguļojot var rasties kļūdas. Nu es, konkrēti, parasti klusēju, zinu, ka viss atkarīgs no cilvēka attīstības stadijas, tāpēc nav īsti jēgas spoguļot. Tos, kuri vibrē zemu, visbiežāk tas kaitina. 
      Mani skolotāji vienā no skolām, kurā mācījos, šo klusēšanu reiz to definēja kā otra patoloģijas atbalstīšanu, kas tā arī varētu būt, ja klusētu, piemēram, aiz bailēm. Tomēr tik vien kā vibrējot smalki/-āk blakus kādam, kas vibrē zemu, otram rodas iespēja salīdzināt frekvences, pašam apzināties un, ja kapacitāte ļauj, saskaņoties, sinhronizēties. Otru cenšoties mērķtiecīgi "izlabot", man "jānolaižas" zemu, bet no turienes nav attīstības. Pavisam labi, ir vibrējot smalki, otra labā izmantot tikai zemāko vibrāciju instrumentus. Respektīvi, atrodoties mīlestības vibrācijās, lietot verbālu agresiju, ja nepieciešams, piemēram, "Stop" vai "Tā nebūs". Mīloši vecāki tā māca savus bērnus. Budismā, starp citu, ir arī tāds pats princips.... "dimanta zobena" princips, - mīl bezgalīgi, bet cērt nežēlojot. Tā mērķis ir palīdzēt otram pacelties augstāk. 

      Esmu redzējusi draugus/draudzenes, kas "itkā" savā stilā, "itkā" labu vēlot, faktiski nodarbojas ar verbālu agresiju. Vibrācijas ir ļoti īsas, asas, sāpīgas, tomēr visi piekrīt šiem noteikumiem, un kopīgi viens otru "izdrāž". Paši, to, protams, neapzinās. Te vietā piebilde par vārdu semantisko lauku un verbālo rezonansi. Ir daļa ļaužu, kas pilnīgi neatšķir to, kā iz viņu mutes konstruējas agresīva/nosodoša/visvarena/kritizējoša utt. konstrukcija, piemēram tāds itkā nevainīgs vārdu savienojums kā "nevajag pārspīlēt". Teiksiet.. kas tur tāds, normāls teikumiņš. Tomēr pēc verbālās rezonanses likumiem tajā ir 2! destruktīvas norādes. Viena negatīvā "nevajag" (vibrē ļoti sāpīgi, kā kad iesistu), otra devalvējoša (vibrē enerģētiski izsitot pamatu zem kājām). Reiz krīzes gados strādāju kādā lauku skolā, kurā mācījās jaunatne, kurus citās skolās neņēma. Viņiem bija pašiem sava destruktīvā valoda, tomēr enerģijas avots, no kura tika ņemta enerģija, bija augstāks. Viņi to darīja aiz vēlmes vienam otru pieskaitīt "tu esi mūsējais".  Vārdi, protams, to visu nolīdzināja vienlīdz rupji, veidojot zemu vibrējošu galarezultātu. Tomēr interesanti, tie, kas to klausījās, izjuta līdzjūtību, nevis vēlmi novērsties.

      smile emoticon
       Dimanta zobena principu lietot spēj ļoti maz cilvēku, lielākoties cenšas panāk izmaiņas, atrodoties pašā lejā. Un tad tur arī kopā ar otru kaujās ka put. Un no turienes dajebkādi verbālie konstrukti ir otra dvēseli ārdoši, arī ja pēc konstrukcijas itkā pozitīvi. Visai maigo "Nu es nezinu ko lai ar Tevi iesāk, Inga!"  reiz saņēmu tādā skaudības, dusmu un agresijas frekvencē, ka, zeme, paveries:)  Ja šādās situācijās to censtos atspoguļot, - sāktos karš. Parasti tad aizsargājas, manipulē, uzbrūk, simboliski nogalina. Varas uzurpēšana, piemēram, arī sākas šeit.

      Ļoti patīk skatīties, kā lamas un daži citi garīgie skolotāji, nodod zināšanas garīgās transmisijas ceļā. Tas izskatās tā,- vibrē ļoti smalki, visaptverošas cilvēkmīlestības un pateicības frekvencēs, cilvēkiem ir vēlme tuvoties, atrasties viņu tuvumā un ātri sinhronizēties. Sinhronizējoties tiek transmisijā nodotas zināšanas... līdzīgi kā ar mātes pienu. Tāds, Latvijā, piemēram, ir Jānis Vītols. Esmu redzējusi arī skolotājus-"jaukumiņus", kas vibrē zemu, bet izturās itkā mīlīgi.. tādi "uķi-puķi". Žēlīgi to redzēt. No sākuma itkā gribas tuvu, vēlāk, pietuvojoties, var sajust zemās, žņaudzējpuķei līdzīgās enerģijas.. ņammmmm. Paši, viņi, protams, to nenojauš, jo neapzinās. 

      smile emoticon

      Interesanti, ka pie ļoti smalkas apzinātības, ir iespējams izsekot emocijas un domformas atnākšanai/aiziešanai un, ja izdodas satikt cilvēku, kurš spēj regulēt šo procesu, tas līdzinās ļoti neparastai, izcili projektētai izrādei. Pēcgarša ir tāda pati. Dažreiz pat negribas "iznākt ārā", varētu to salīdzināt ar garīgu orgasmu. Ļoti izjūtu cieņu pret šādiem cilvēkiem. To var izjust kā cilvēka dveseles sarunu ar ienākošu negatīvu domformu, - cilvēks nedod tai savu spēku un tā izšķīst. Atvieglojums... tā to vēl varētu nosaukt.
      Un tagad... priekš tiem, kam šis bija sviests, aizmirstiet. Vēl nav laiks. Es parunāju tiem dažiem, kuri, varētu saprast. Es zinu, ka tādi šeit daži dzīvojas :))
      Un starp citu, redzu arī to, ka ļoti noslāņojas tie, kas neapzinās un nejūt, no tiem, kas jūt un apzinās un vibrē smalki. Intensīvi intuitīvi pārkārtojas attiecībās, meklē līdzīgos un atstāj/pamet atšķirīgos. Arī dzīves kvalitāte ļoti strauji mainās, gan vieniem, gan otriem. Un viss kļūst ļoti acīmredzams. Pat fiziski, pat ne ar pārāk smalku aci.

      Atvainojos, ka krieviski, bet tālāk emociju vibrāciju mērījumi.

      • горе даёт вибрации — от 0,1 до 2 Гц;
      • страх — от 0,2 до 2,2 Гц;
      • обида — от 0,6 до 3,3 Гц;
      • раздражение — от 0,9 до 3,8 Гц;
      • возмущение — от 0,6 до 1,9 Гц;
      • вспыльчивость — 0,9 Гц;
      • вспышка ярости — 0,5 Гц;
      • гнев — 1,4 Гц;
      • гордыня — 0,8 Гц;
      • гордость (мания величия) — 3,1 Гц;
      • пренебрежение — 1,5 Гц;
      • превосходство — 1,9 Гц;
      • великодушие — 95 Гц;
      • благодарность (спасибо) — 45 Гц;
      • сердечная благодарность — от 140 Гц и выше;
      • ощущение единства с другими людьми — 144 Гц и выше;
      • сострадание — от 150 Гц и выше (а жалость только 3 Гц);
      • любовь (что называется, головой, то есть когда человек понимает, что любовь — это хорошее, светлое чувство и большая сила, но сердцем любить ещё не научился) вибрации — 50 Гц;
      • любовь, которую человек генерирует своим сердцем ко всем без исключения людям и всему живому, — от 150 Гц и выше;
      • любовь безусловная, жертвенная, вселенская — от 205 Гц и выше

      На протяжении тысячелетий частота вибраций (т.е. колебаний в секунду) нашей планеты составляла 7,6 Гц. Физики называют её частотой Шумана. Учёные часто сверяли с ней свои приборы. Человек чувствовал себя комфортно в этих условиях, так как частота вибраций его энергетического поля имела такие же параметры – 7,6 — 7,8 Гц.

      Однако частота Шумана начала в последнее время резко возрастать. Проследим динамику: 
      январь 1995 — 7,80 Гц, 
      январь 2000 — 9,30 Гц, 
      январь 2007 — 9,80 Гц, 
      январь 2012 — 11,10 Гц, 
      январь 2013 — 13,74 Гц, 
      январь 2014 — 14,86 Гц, 
      февраль 2014 — 14,99 Гц, 
      март 2014 — 15,07 Гц, 
      апрель 2014 — 15,15 Гц . 
      Даже если рассматривать ситуацию с точки зрения науки, то становится понятным, что человек, не повышающий свои вибрации, так или иначе вскоре покинет земной план, и ему уже не помогут ни высокие должности, ни накопленный капитал... 

      smile emoticon



      Stāsts par mīlestību.

      13. aug. 2015, 2183 komentāri

              Manam vectēvam Magnum pēc mēneša paliks 77 gadi. Šodien mums bija Ziemassvētku pastaiga pa Jelgavu, un šo to runādami, par kara gadiem Jelgavā, par bīstamo kravu pārvadājumiem uz Krieviju, kas bija viņa mūža darbs, jautāju arī,- kas ir tā gudrība, kas ļāvusi viņam nodzīvot ar vecmammu līdz mūža galam, jo tikai nesen, pirms pāris gadiem, viņa vectēva rokās devās uz savām Debesīm. Viņš man teica: "Meit, nu kāda tur liela gudrība...sieviete ir jāmīlē un jātur grožos. Stipri un sirsnīgi. Ja viņu nesatur, viņa izdomā sazin ko. Dulla paliek. Bet ja sieviete jūt to turēšanu, viņa priecīga i pusdienas uztaisīs, i siltumu iedos. Sievieti nedrīkst palaist savā vaļā."
           To, kā viņš vecmammu turēja, es labi redzēju. Un tā "grožos turēšana" man palikusi kā etalons. Es nevaru iedomāties vīrieti tā nedarot, vai negribot darīt.
           Īsi pirms Ziemīšiem vectēvs pasauca mani pie sevis ciemos un atdeva man manu vecmammas mantojuma daļu, par kuru vēl šodien man siltas asaras acīs. Tik liela mīlestība katrā rotaslietā, ko viņš dāvinājis viņai, katrā mājas priekšmetā, ko meklējis Maskavas veikalos Padomju gados! 
      "Viņai jau patika visādi spožumi. Viņa man bija tāda žagatiņa. Kad braucu reisos, es jau zinājus visus veikalus, kur tādas smalkas preces varēja dabūt. Bija tur tāds veikals "Leipciga", kur kristāla vāzes un kriplīna kleitas varēja dabūt no Rietumeiropas. Man jau kolēģi no AK6 brīnījās, kā es pareizo izmēru gan kurpēm gan kleitām sievai vienmēr mācēju atvest. Ha,... nu kā es nezināšu kāds izmērs ir manai Zentai? Manai...Saulcerītei! Es, taču, katru viņas stūrīti un maliņu zināju. Viņa bija ļoti labs cilvēks. Ļoti labs. Mēs nekad nestrīdējāmies tā, ka vairs nav ceļa atpakaļ. 
           "Nu, bet kad sievietēm tie dulllumi uznāk... nu ko tad darīt, kā tad viņu grožos turēt?" jautāju. "Ai, meit, sievietei ar mīlestību, bet stingri ir jāparāda, kur drīkst un kur nedrīkst. Un ja visu laiku tu viņu esi lutinājis un mīlējis cik spēka, tad viņa to robežu, ko tu rādi, pieņems bez vārda runas. Bez vārda runas, es tev saku! Atceros, reiz mamma (vecāmamma) man saka: "Tu uzroc man dārzu". Prasu viņai: " Kā tu gribi, lai es roku? " Viņa man saka: "Lācīt, kā uzraksi, būs labi!" Nu es arī sāku rakt. Atnāk pēc brīža mamma un sāk tur pa dārzu klaigāt: " Nē, nu tā taču nevajag rakt,... tā vajadzēja un šitā...." Es paņēmu, iespraudu lāpstu turpat, kur biju pabeidzis, un, ne vārda neteicis, devos istabā. Ja es nebūtu prasījis, kā to dārzu jārok, tad es saprotu, bet tā kā viņa man teica, ka būs labi....Viņa jau man vēlāk atvainojās, un tad es viņai saku: "Cabīt, tu citreiz lēni un riktīgi izdomā, ko un kā tu gribi." Nu tad viņa vienmēr zināja, ko viņa grib, un nemaz pie manis nenāca neko skaidri nezinot. Un vienmēr ar dabūja, ko vajag. 
           Citreiz atkal mēs pēc reisa ar vīriem, kamēr papīrus visus nododam, mašīnas noliekam pa vietām.. nu kādas pāris stundas pa virsu aizgāja. Pārnāku mājās, mamma tāda sapūtusies, pusdienas arī nav uztaisītas, sēž un nerunā. Nu es cenšos tā un šitā, nu beigās neko, velku mēteli un eju uz restorānu paēst. Atnāku,- mamma raud, kur es esot bijis. Saku: "Es te pirmīt atnācu mājas, skatos, neviena nav, dikti ēst gribējās, gāju meklēt kautko uzkost...." Izrādās, viņai sievas sastāstījušas, ka man tur kādi brunči, kas.. "Fui, es saku, tu klausies vēl, ko tev bābas stāsta. Viņām skauž, ka mums labi. " 
           "Lācīt, lācīt, tu man zelta gabaliņš", tā viņa mani bieži saukāja...... Nu huligāns jau jaunībā es biju ar, tas tiesa, Krievu armijā ar citiem čaļiem "Mēs sitīsim tos utainos" latviski dziedājuši esam, ko tik neesam darījuši..., bet sievietei es nekad pāri neesmu darījis. Nekad. 
           Nu.. es jau armijā parasts šoferis biju, bet reiz...tas jau nebūtu es, he.....paķeru mammu, nesen iepazinušies bijām, kurpes pāri sētai, mammu ar, un virsnieku ballē visu nakti dancot. Nu pie beigām tagad izvēlās balles karalieni. Tajos laikos tā darīja. Ko iedomājies, sauc mūs uz skatuves! Mammai gandrīz ģībiens uznāk, viņa rauj mani aiz piedurknes: "Magnu, Magnu!", lai laižamies prom. Domāju, sūdi būs, ieliks mani uz sutku, bet neko, izvēlēja mūs par labāko pāri, prīzi iedeva kautkādu, neatceros, goda apli ar bija jādejo, visi skatījās. Smuki, tā feini, zolīdi bija! Ejam pret rītu mājā, pie vārtiem, kā par spīti, vada komandieris stāv. Jau gatavojos kautkā izlocīties, bet šis man pienāk klāt, paspiež roku, "Malaģec, redovoj, harašo tanceval!" 
           Mamma jau dikti smuki dejoja, ..lambetvoku, Vīnes valsi, tango, kvikstepu. Mēs diezgan labi bijām sadejojušies un vienmēr glīti izskatījāmies, tiešām nebija par ko kaunēties. Toreiz jau jaunieši ar balles dejām visi nopietni aizrāvās. Nebija, ka sēž un nezin ko ar sevi sadarīt. 
      Nu ja, tā bija...un visu naudiņu, ko nopelnīju, es liku skapī. Mamma vienmēr varēja ņemt, cik vien vajag. Mums nekā netrūka. Viņa vienmēr domāja par mani. Un es par viņu. Tā mēs abi viens par otru domājām, un mums bija labi. Varēja jau viņa vēl kādu gadiņu padzīvot...Pietrūkst man dikti viņas.." 
      ...
           Viemēr pēc sarunām ar vectēvu es skaidrāk apjaušu, cik man ir paveicies redzēt un baudīt to viņu vienkāršo un sirsnīgo mīlestību. Un šovakar pie visa man ienāca arī atmiņā tas stāstiņš ar tām bļodām ar ēdienu un cilvēkiem ar garajām rokām, ar kurām ēdienu mutē neviens nevarēja dabūt un nācās palikt neēdušiem, līdz kādam ienāca prātā pasniegties pāri galdam un pabarot otru. Un tā neviens badā nenomira un visi bija paēduši... 
      Lai mums visiem priecīga, mīlestības pilna dzīve!

      Par savām emocijām un tām, kas nav manējās.

      9. aug. 2015, 3 komentāri


      Esmu aizrāvusies ar stāstu par kādu zivi. Es teiktu, pat iemīlējusi savā ziņā. Un, ja es nebūtu kas esmu, es, iespējams, būtu vaļu un delfīnu glābēja kādā dabas aizsardzības organizācijā. Skatījos Oskaram nominēto dokumentālo filmu "Blackfish" par 3tonnīgu zobenvali Tilikumu, kurš nebrīvē, Orlando ASV delfinārijā, publiku izklaidēdams, un savam izmēram gauži mazā akvārijā (vannā) turēts, beigu beigās nogalinājis 2 (!) savus bezgala dzīvnieku mīlošos trenerus un vienu tūristu.  Un kā es viņu saprotu! Lai cilvēkā vai dzīvniekā  mostos kas labs, brīvība ir eksistenciāls nosacījums. Brīvība pārvietoties, brīvība izlemt un atbildēt par savu izvēli. Savstarpeja uzticēšanās un paļaušanās.  Otra robežu un otra personīgās brīvības ievērošana ir eksistenciāla, tas ir viens no svarīgākajiem dzīves kvalitātes nosacījumiem. Dzīvniekam, protams, tieši tāpat. 

      Prātā nāk daudz paralēļu ar personīgo pieredzi. Savā dzīvē saskatu līdzības ar dažām skolām, kurās esmu mācījusies, un darbavietām, kurās strādājusi. Solotāji un priekšnieki man ir bijuši dažādi, bet daži nu ļoti "pateicīgi", lai es uz viņiem uzprojicētu savu izstumto agresiju.  Daži pat nav spējuši atturēties, lai tiešām kļūtu pret mani subjektīvi, negodīgi  un morāli agresīvi. Par šiem es noteikti kādreiz uzrakstīšu grāmatu. Kad būs laiks.

      Tas attiecas arī uz bērnu audzināšanu un skološanu, - pastāv  uzskats, ka bērnu STINGRI ierobežojot, var izaudzināt paklausīgu pilsoni. Tas ir absurds. Var izaudzināt labi maskētu simbolisko "slepkavu" vai "pašnāvnieku". Pārāk spiežot uz otru cilvēku, kas ir arī reizē agresijas akts pats par sevi, viņā tiek "iespiesta" un ārā no viņa "izspiesta" agresija. Tāds apburtais loks :) Psiholoģijā to sauc par projektīvo identifikāciju. Ja spiedējs sāk "spiest", viņš cenšas no sevis izspiest to, kas viņam nav vajadzīgs, tātad, viņaprāt, ir viņam slikts. Cenšas to "iespiest" otrā (uzspiest otram) un, ja tas to nepamana,  kas visbiežāk tā arī ir, un agresīvi noreaģē, tad pirmais saņem "visas tiesības" otru  "nogalināt" (nolamāt, novērtēt negatīvi, devalvēt, sodīt utt).

      Cik bieži šo redzam attiecībās; vecāku un bērnu, pāru. Piemēram, manipulējot ar greizsirdību. Tikmēr "purina", "zāģē"  otru par itkā neuzticību, kamēr otrs aiz mākslīgi izspiestās agresijas izdara gājienus, par kuriem pirmajam ir visas tiesības būt greizsirdīgam. Sieviete stāsta: "viņš mani terorizēja 4 gadus. Pārbaudīja manu telefonu, datoru, neļāva sarunāties ar citiem vīriešiem. Reiz vairs neizturēju un izmisusi izraudājos uz pleca viņa brālim. Nākamajā dienā viņš mani izsvieda uz ielas, jo viņš visu ko esot varējis iedomāties, bet ne to, ka es guļot ar viņa miesīgo brāli!"

      Tāpat bieži dzirdu stāstus, kur vecāki savas psihes nevajadzīgos objektu scenšas "iespiest" bērnos un tad tur tos apkaro ar pilnu jaudu! "Viņš melo! Viņai bail! Viņam sāp! Viņš ir agresīvs!" 

      Projektīvā identifikācija ir neapzināts psiholoģisks process, fantāzija, kurā kāds no projicētāja patības atribūtiem (jūtas, īpašības), vai kāds psihes objekts, tiek izstumts un piedēvēts ārējam objektam- saņēmējam. (skabargu savā acī neredz, baļķi otra acī gan) Bieži vien (bet ne obligāti) neapzināti to pavada tāda projicētāja uzvedība, kas saņēmēju varētu provocēt justies un uzvesties tieši atbilstoši uz viņu projicētajam materiālam. Projektīvā identifikācija nav vis process, kurā otrs tiek lietots kā vienkāršs subjekta projicēto atribūtu “pakaramais”, bet gan process, kurā projicētais materials otrā tiek mērķtiecīgi meklēts, izcelts un attiecīgi stimulēts izpausties.

      Projektīvā identifikācija var kalpot arī kā tilts uz empātiju un otra cilvēka intuitīvu izpratni, vai arī, lai labā nozīmē vadītu otra prātu un ķermeni uz izmaiņām. Pozitīvās jūtas un īpašības mēs projicējam, lai izvairītos no seperācijas, lai veidotu saiknes, vai lai noglabātu tās drošā vietā un paglābtu no negatīvajām savas personības daļām, vai arī lai “uzlabotu” ārējo objektu šādā vienkāršā projektīvās uzlabošanas ceļā. Savukārt, negatīvās savas personības daļas, bieži tiek projicētas, lai tiktu no tām vaļā. Tas notiek uzbrūkot un iznīcinot to objektu, uz kuru savas noliegtās daļas tiek projicētas. 

      Tātad, "pa lielam", otrā var "ieprojicēt" daudzko. Jautājums vienmēr ir otra ziņā, vai viņš to piesavinās un pirmajam par prieku atreaģē, vai ne. Apzinātības prakses ļoti palīdz šo mehānismu atpazīt un nepiesavināties neko, kas nav mans. Ja es sevi neidentificēju ar cūku, tad cūkas manī nav. Iespējams, ka tā  ir, bet nav aktīva. Ja otrs manī redz manu neaktīvo cūku, tad, visdrīzāk viņam ir liela vēlme to pamodināt, lai varētu to novākt un nebūtu jānovāc pašam savējā. Tādus mēģinājumus var viegli apstādināt. Bet tikai tad, ja es labi sevi pazīstu un esmu labi apzināts. 


      Bailes no tuvības

      23. apr. 2015, 23 komentāri


      Daudzi cilvēki domā, ka intīmas attiecības attiecas tikai  uz seksuālo aktivitāti. Lai arī intimitāte iekļauj sevī seksuālās aktivitātes, tomēr tas ir daudz plašāks jēdziens. Intimitāte saistīta ar būtiskiem neseksuāliem attiecību aspektiem tādiem kā cieņa, mīlestība, emocionāla atklātība, saistības, pašcieņa, komunikācija un laipnība. Arī fiziskajās attiecībās ir daļa, kas nav seksuāla, piemēram tuva sēdēšana, mīļš pieskāriens, apkampiens, glāsts. Cilvēki, kuriem ir grūtības intīmo attiecību veidošanā,  izjūt grūtības arī šādā fiziskā saskarsmē.

      Grūtības intīmās attiecībās ir diezgan izplatītas. Tās var ietekmēt dažāda veida attiecības, kurās parasti rodas tuvība, piemēram, romantiskas attiecības.

      Kā izpaužas šīs grūtības? 

      • Tev grūti būt atklātam ar cilvēkiem, jo ir sajūta, ka tad, ja būsi atklāts, tevi atstums, nerūpēsies par tevi, domās, ka esi dīvains u. tml. 
      • Tu izvairies apspriest neērtas tēmas ar draugiem, tuviem cilvēkiem. 
      • Tu esi atturīgs, baidoties sevi atklāt. 
      • Tu labāk jūties noteiktās, formālākās lomās. 
      • Tev grūti būt spontānam. 
      • Iespējams, ka tad, kad izsaki kādu nepieciešamību vai vēlmi, tev ir tieksme izmantot bērnišķīgu  runas veidu. 
      • Dažbrīd tu ļoti daudz sagaidi no tuvības un tev grūti izturēt to, ka citi cilvēki vēlas ieturēt distanci. 
      • Tu jūti, ka veids, kā tu sazinies ar apkārtējiem, tos attālina, ka viņi no tevis distancējas. 
      • Tu jūties vientuļš. 

      Kādi varētu būt iemesli?

      Ģimene, kurā esam uzauguši, ietekmē to emocionālās intimitātes apjomu, ar kuru varam justies komfortabli. Ja ģimenē bijis ierasts izpaust savas izjūtas, tad visticamāk, ka cilvēks gūs prieku no tuvības ar citiem. Tomēr var būt arī tā, ka ģimenē ļoti tuvo attiecību dēļ cilvēks pēc tam var vairīties no tuvības, jo paredz, ka tuvībā  varētu būt zināma mēra uzmācība. Piemēram, ja attiecības kļūst ļoti tuvas, otrs var sākt rīkoties tā, lai radītu distanci ar otru cilvēku. 

      Ja ģimenes locekļi bijuši stipri distancēti un jutušies tā, ka tiem jāslēpj savas sajūtas, tad šie cilvēki otram var sevi negribīgi atklāt vai gluži pretēji – viņiem var piemist tik izteikta nepieciešamība pēc tuvības, ka viņi sāk likties pārmēru prasīgi, sagaidot daudz uzmanības.

      Otrs nozīmīgs faktors, kas ietekmē komforta izjūtu tuvībā ir agrākā pieredze. Ja ir piedzīvota trauma, (piemēram, pārciesta varmācība, pazemojums, uzbrukumi), tad paļāvība un uzticēšanās citiem ir apgrūtināta. Var būt, ka neskatoties arī uz šo pieredzi, jūs pārāk viegli uzticaties un tad atkārtoti atklājat, ka esat nonākuši neveselīgās attiecībās, jo nepietiekami esat izvērtējuši tās pazīmes, kas varēja jūs brīdināt un pasargāt no tālākām negatīvām attiecībām.

      Vēl viens faktors, kas ietekmē komforta izjūtu tuvībā, ir dzimums. Sievietes, kopumā ņemot, tiecas pēc lielākas emocionālās intimitātes, nekā vīrieši. Tas varbūt rodas no tā, ka sievietes socializējoties vairāk orientējas uz attiecībām, bet vīrieši uz lielāku neatkarību.

      Arī kultūrvide ietekmē to intimitātes apjomu, ar kuru cilvēks jūtas komfortabli. Dažas kultūras māca brīvāk izpaust sevi, citas māca būt atturīgākiem.


      Cilvēki ar intīmo attiecību grūtībām parasti atpazīst šīs problēmas kā noturīgas un tādēļ izjūt izolētību. Bet persona var satikt tādu romantisko partneri, kurš palīdz tai kļūt atklātākai un var palīdzēt šajās grūtībās.    

      Ko vari darīt savā labā: 

      • Vispirms jātiek skaidrībā par savām bailēm no intimitātes. Pamanot, ka tev piemīt šī problēma, tu mazāk atstumsi citus. 
      • Svarīgi uzlabot savas komunikāciju iemaņas, komunicēt konstruktīvi, nevis destruktīvi. Piemēram, cilvēks, kurš allaž vispārina, otram sakot: „tu vienmēr”, „tu nekad”, „vai tu kādreiz nevarētu”, šim partnerim rada izjūtu, ka viņam uzbrukts, viņš tiek iztaujāts, liek aizsargāties, pierādīt, tā it kā viņš vai viņa izvairītos. Ja jūs tomēr mēģināsiet būt atklātāks un godīgāks pret savām izjūtām, pasakot: „tas man liek justies ....kad tu...”, otram cilvēkam būs vieglāk dzirdēt to, kas notiek un to saprast, tādēļ ka tieša komunikācija, izsakot savas izjūtas un domas, veicina intimitāti. 

      Kad vajadzētu meklēt palīdzību

      Ja jūti, ka, lai arī kā tu pūlētos, neizdodas izveidot nozīmīgas attiecības un secini, ka intimitātes grūtības varētu būt saistītas ar agrāko dzīves pieredzi, tad jāvēršas pēc palīdzības.

      Kāda veida palīdzība varētu būt noderīga?

      Atklāt tos rīcības veidus tavā verbālajā un neverbālajā komunikācijā, kas tevi distancē no citiem, vari gan individuālā, gan grupu terapijā. Terapija var palīdzēt tev pārvērtēt agrāko pieredzi, tās sekas, kas rada šķēršļus patreizējās attiecībās.


      Kā atgūties pēc attiecībām ar narcistisku partneri

      1. mar. 2015, 160 komentāri

      narcissism-partner-abuse-relationships-0607134 

      We often hear the term narcissist, but what does it mean? From my vantage point as a psychotherapist, I work with a lot of individuals who are leaving and healing from relationships, especially romantic ones, with narcissists. When I first heard the term narcissist as a graduate student, I had a hard time labeling someone with such a name. I pride myself on being a strengths-focused therapist, in direct opposition of any of such disempowering diagnostic nomenclature.

      However, as time progressed, I found in my own psychotherapy practice that, indeed, there exist some individuals on this planet with narcissistic challenges. My clients educated me about the aftermath of what it is to heal from narcissistic abuse. I feel I owe it to my clients, and others who may be in similar circumstances, to assist with educating the public about narcissistic abuse, so that people can be informed and aware of how to protect themselves in the event they encounter people with narcissistic traits.

      Identifying Individuals with Narcissism

      So just what traits does someone with narcissism have, and what does that person look like in the early stages of dating? Studies say that 1% of the population (2-16% of psychiatric population) has narcissistic personality, while an even greater number exhibit typical traits of narcissism (Brown, 2013). In addition, although 75% of people with narcissism are found to be male, women can also be narcissists.
      Narcissism is defined as: excessive sense of self-importance over and above the needs of others; grandiosity; arrogance; absence of ability to empathize and experience reciprocity in relationships; intense need for admiration/attention to fill very low self-esteem; impaired relationships resulting in parasitic/predatory behaviors designed to fill one’s self-esteem in the form of narcissistic supply (DSM-IV).

      One could wonder, then, how someone would find such an individual, someone who embodies these characteristics, attractive. Well, studies show (Brown, 2013) that people with narcissism market themselves in attractive, deceptive packages. They may present with a swagger, intense eye contact, false bravado/charm, knock-your-socks-off seduction (often learned by neurolinguistic programming (NLP) programs or online seduction programs), swift pacing of rushing the relationship into commitment/cohabitation/marriage/business partnership, promising a future together (which is later discovered to be a lie), intense sexual chemistry, love-bombing (repetitive texting, emailing, phone calls), or romancing the target excessively (flowers, etc).

      People with narcissistic traits are known for targeting intelligent, self-sufficient, empathic individuals as partners. They tend to lack core identity (Brown, 2013), and need narcissistic supply to fill their empty psyches. Narcissistic supply comes mostly in the form of adulation, adoration, and attention, but any sort of feedback allows the individual with narcissistic qualities to feel alive (including negative attention). These individuals feel a sense of challenge in targeting highly successful, attractive individuals who may already be in other relationships and/or who express a sense of vulnerability (i.e. having grief or depression, or recently getting out of a relationship).

      Characteristics of the Relationship

      The literature on malignant narcissism is extensive, yet many are not informed about the dangers of being involved with someone whose character or actions tend toward narcissism. I find that clients who were entangled in relationships with such individuals have more healing to do from breaks in these relationships than if they had been in relationships with healthy individuals, because often these clients are manifesting symptoms of posttraumatic stress (PTSD).
      Not only are they grieving the loss of the relationship, but they are also processing the unreality of a “fake relationship.” Furthermore, often psychological abuse (and sometimes physical and sexual abuse) has permeated the relationship. In order to heal, psychotherapy must focus on grief work and trauma recovery, in addition to understanding the elements of the toxic relationship, so that patterns are not repeated in the future.

      Once the initial honeymoon wears off, partners of people with narcissistic traits go from feeling high on a pedestal (much like being on cocaine) to feeling devalued, discarded, and figuratively knocked off the pedestal. Their partners have successfully seduced and hooked them into relationships.

      But suddenly, the individual with narcissism begins to reveal traits of lying, future-faking, and Dr. Jekyl /Mr. Hyde Personality. He or she may vanish for hours or days on end, or gaslight (confuses the reality of) a partner. This person becomes emotionally abusive and detaches from the partner, extracting narcissistic supply in the process.

      The partner, then, is dropped/discarded, coming to the sudden and shocking realization that the other, the partner to has narcissistic qualities, is not capable of true intimacy/love, and really exhibits a limited capacity for emotional connectedness/bonding (Brown, 2013). The partner who has exhibited narcissistic personality traits, who was once a knight in shining armor, is now a mere fantasy, because he or she acted through mind control and brainwashing (Brown, 2013).

      To Protect Yourself

      So how does one avoid encountering someone with narcissism? I would suggest being particularly cautious with the pacing of dating. If you’re using a dating website, exercise extreme caution when meeting up with a dating partner for the first several dates until you feel you know the individual (i.e. meet in a public place).
      If the dating partner attempts to rush the relationship, that is a red flag. An individual who respects your boundaries will work with you to slowly progress the relationship at a pace that is mutually agreed upon. Just because initially there is a highly seductive “zing” quality to the attraction does not mean that the dating partner is healthy. To protect yourself from someone who may end up behaving out of narcissism, it is best to allow the connection to unfold slowly and observe to see if actions and words are matching up.

      Sexual chemistry is not the same thing as healthy bonding and attachment. A healthy person will want to get to know your personality, dreams, and interests, and slowly evolve the relationship. An individual with narcissistic tendencies may also want to know all about you, but then may fake being your soul mate by rushing you into consenting to a relationship/ marriage/ cohabitation/ business arrangement (Hotchkiss, 2010).

      If you have encountered an individual who seems to display these qualities, or are considering leaving a relationship with a similar person, it is in your best interests to get yourself out of the relationship as quickly as possible. People with narcissistic characteristics may be prone to causing harm by invading personal boundaries, lying about future possibilities in relationships, engaging in abuse, and exhibiting no empathy or remorse for emotional harm they have done.

      Consult a licensed psychotherapist who is trained in narcissistic abuse recovery in addition to locating a qualified support group to help you through this time. You will recover. You will heal. But, it will take time and the assistance of qualified professionals who understand what you have endured and how to help you to reclaim your self-esteem.

      http://www.goodtherapy.org/blog/blindsided-recovering-narcissistic-abuse-relationship-0607134

      Animācijas filma par depresiju. "Akmeņi manās kabatās".

      31. jan. 2015, 25 komentāri
      „ Akmeņi manās kabatās”  autore ir Ņujorkā dzīvojošā, Latvijas animācijas māksliniece un režisore Signe Baumane, kura izveidojusi savu pirmo pilnmetrāžas animācijas filmu. Stāsts ir personisks, jo Signe dokumentālās animācijas žanrā stāsta par savas ģimenes piecu paaudžu sievietēm, sākot ar vecmāņiņu Annu un beidzot ar pašu Signi, akcentējot  Latvijas vēstures dramatiskos līkločus un tomēr nezaudējot autorei raksturīgo humora dzirksti. Režisore pati filmu  „Akmeņi manās kabatās” sauc par "jautru filmu par depresiju".

      Izīrēt vai nopirkt filmu var šeit:



      Kā atpazīt psihopātu.

      9. jan. 2015, 4 komentāri


      Look for glib and superficial charm. A psychopath will also put on what professionals refer to as a "mask" of sanity that is likeable and pleasant. For example, the psychopath may do good deeds to gain his or her victims trust.










      Jaunākie ieraksti

      • Tavu bērnu vislabāk ārstē rotaļas, nevis zāles
        1. aug. 2017
      • Satuvināšanās tehnika sagurušiem pāriem.
        17. jan. 2017
      • Pamestais un pametējs. Šķiršanās psiholoģiskais fons.
        4. sep. 2016
      • Ja tev paveiksies, tu raudāsi un vilsies..
        16. jūn. 2016
      • Kāpēc mīļotais vīrietis dzer.
        11. dec. 2015
      • Dubultie vēstījumi komunikācijā
        28. okt. 2015
      • Par vibrācijām (parunāju nezinātniski)
        28. aug. 2015

      Papildus saturs

      Veidots ar Mozello - labo mājas lapu ģeneratoru.